Kom igang med landevejscykling

Gi’r Giroen dig lyst til at prøve kræfter med landevejen? Det er let at komme i gang – og der er god hjælp at hente i fællesskabet i lemvig cykle klub.

Hvad har du brug for?

På egen hånd kan du godt starte på en habil bycykel. I klub kræver det en racercykel.

Vores lokale cykelhandler cykel-mads vejleder om Lån/køb af ny cykel.

Cykelbukser er et must. I klubben er hjelm påkrævet, og kliksko, drikkedunk, lappegrej og pumpe anbefales.

Hvad koster det?

En OK begynderracer koster 4.000-7.000 kr. Det kan godt betale sig at købe brugt, hvis du kender en, der kan vurdere cyklens stand.

En hæderlig, ny racercykel fås fra ca. 10.000-12.000 kr.

Cykelbukser, hjelm og klik-sko kan fås for ca. 1.200 kr.

Klubbens cykeltøj kan købes hos 2tal Lemvig.

Hvor kan du gøre det?

Du kan cykle på alle veje, men ruter uden for mange stop er selvfølgelig at foretrække. På nettet er en lang række danske cykelruter beskrevet med vindforhold, bakker, lange stræk osv. Ofte kan du hente gps-koordinator, så du har den nøjagtige ruten. Se under ruter.

Skal du være med i en klub?

De fleste begyndere har snuset til sporten, inden de prøver en klub. En typisk klub-begynder-rute er på 50 km. Man kan cykle med et par gange, før man beslutter, om man vil være medlem.

Hvor svært er det at lære?

Racercyklens siddestilling optimerer dit luftindtag, og konditionen forbedres relativt hurtigt. Så du vil snart kunne holde trit med andre motionister og køre længere, end du er vant til.

Medlemmerne/kaptajnerne i klubben er hjælpsomme over for begyndere, så du kan få gode råd med på vejen.

Hvor meget tid skal du bruge på det?

Som begynder kan du starte med at cykle en time tre gange om ugen. Når formen er der, er det helt op til dig, hvor lang tid du bruger på landevejen.

Hvornår kan du gøre det?

Den klassiske landevejssæson går fra forårsklassikerne til VM i efteråret. Er vinteren mild, kan du i princippet cykle året rundt.

Lemvig cykle klub starter i april og slutter i september.

Hvad får du ud af det fysisk?

Meget! Når de store muskelgrupper i benene arbejder, kommer pulsen godt op, og konditionen forbedres. Cyklen bærer din vægt, så cykling er nemmere at komme i gang med uden at få overbelastningsskader end fx løb.